Menu
Úvod  › 

6 jídel, která nečekaně skrývají sůl

Snažíte se omezit obsah soli ve svém jídelníčku, ale ta se přitom skrývá i v potravinách, kde byste jí vůbec nečekali. Následujících šest jídel obsahuje množství soli, které vás překvapí.

To, že je spotřeba soli většiny populace nadměrná (konzumujeme v průměru dvakrát více soli, než naše tělo potřebuje a než doporučují odborníci), nebo že obrovské množství soli obsahují konzervovaná jídla a polotovary, je obecně známý fakt. Jenže i v případě, že se rozhodnete množství soli ve svém jídelníčku razantně omezit, neznamená to, že se vám to skutečně podaří, protože sůl je dokonale skrytá na mnoha překvapivých místech.

1. Léky

Může vám to znít neuvěřitelně, ale výzkum z University of Dundee ve Skotsku zjistil, že při užívání určitých léků rovnou dodáte tělu víc sodíku, než potřebuje. Přitom při "předávkováním" sodíkem výrazně stoupá riziko infarktu nebo mozkové mrtvice. Informujte se u svého lékaře, jak jsou na tom s obsahem sodíku léky, které dlouhodobě užíváte. Možná si tak zachráníte vlastní srdce.

2. Cottage sýr

Nejspíš už jste slyšeli, že cottage sýr je zdravější variantou ostatních mléčných výrobků. Jenže už možná nevíte, že tento dietní sýr obsahuje více než 900mg sodíku v jednom kelímku. Cottage sýru se nemusíte vzdávat, ale pátrejte v obchodech po verzi, která obsahuje nižší podíl sodíku. Případně smíchejte řecký jogurt s ricottou a dopřejte si sýrovou pochoutku, která obsahuje jen 70 mg sodíku na jeden kelímek.

3. Snídaňové potraviny

Saháte každé ráno po krabicii s cereáliemi, odtučněném mléku a ovoci v naději, jak svému tělu dopřáváte stoprocentně zdravou a lehkou snídani? Omyl. Právě jste se předávkovali sodíkem. Porce průměrných cereálií totiž obsahuje 300 mg sodíku. Hledejte proto v obchodech cereálie se sníženým obsahem sodíku.

4. Sportovní drinky

Nejspíš jste slyšeli o tom, že sportovní drinky obsahují obrovské množství cukru, které funguje ve vašem krevním oběhu jako adrenalinová injekce a dodá mu rychlou energii. Jenže to není zdaleka jediná věc, kterou váš organismus předávkuje. Sportovní drinky obsahují v průměru 450 mg sodíku na litr. Navíc tím, jak se při sportu potíte, zvyšuje se ve vašem těle hladina sodíku. Mnohem víc svému tělu při sportu prospějete, pokud jej budete rehydrovat čistou vodou.

5. Zeleninové šťávy

Kupujete si zeleninové šťávy a džusy, protože jste přesvědčení, že tak svému tělu mimořádně prospíváte? Bohužel sklenice zeleninového džusu obsahuje v průměru 500 mg sodíku, což rozhodně není málo. Místo rajčatového nebo mrkvového džusu v kartónu si proto raději dejte syrovou mrkev či rajčata.

6. Celozrnné pečivo

Celozrnné pečivo je oblíbenou volbou všech, kteří se snaží dodržovat zdravý životní styl, nebo shodit několik kilogramů. Obsahuje totiž velké množství vlákniny, která snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá předcházet srdečním onemocněním. Jenže plátek celozrného chleba nebo jeden kousek celozrného pečiva obsahuje 240 až 400 mg sodíku.