Menu
Úvod  › 

6 chyb, které zhoršují vaši bolest

Chronická bolest je příšerné onemocnění. Jenže možná si ho sami zbytečně zhoršujete hloupými chybami. Tady je jejich seznam.

Na světě trpí chronickou bolestí kolem sta milionů osob. Jako chronická se z lékařského hlediska označuje taková bolest, která trvá déle než tři měsíce. V poslední době však došlo v náhledu na chronickou bolest k posunu; chronická bolest už se nepovažuje za nemoc, ani za symptom, ale za léčitelnou bolest, která vyžaduje léčení celé osoby. Stejně jako například u kardiovaskulárních onemocnění neexistuje ani v případě chronické bolesti jeden zázračný, obecně platný, recept. Jde spíše o celkovou změnu životního stylu. Následujících osm chyb však vaší chronickou bolest ještě zhorší:

1. Snažíte se jí ignorovat.

Podle statistik jeden ze čtyřech lidí, kteří trpí chronickou bolestí, čeká minimálně půl roku, než se odhodlají navštívit lékaře. Obvyklou příčinou je zlehčování bolesti, nebo doufání, že odezní sama od sebe. Pokud patříte mezi ty, kteří trpí chronickou bolestí, čím dříve vyhledáte léčbu, tím lépe. Časová prodleva může zbytečně oslabit vaše tělo i psychiku. Navíc vám ubírá aktivitu, oslabuje svaly a klouby, čímž zvyšuje riziko úrazu. Navíc chronická bolest může vést k depresi.

2. Chodíte k různým doktorům.

Nejste spokojeni s výsledky vyšetření u jednoho lékaře, tak přejdete plynule k jinému. Tomu ale už nepřiznáte, že jste absolvovali kolečko vyšetření a necháte si je udělat znovu. Jenže kromě toho, že plýtváte časem a penězi, zbytečně oddalujete účinnou léčbu. Najděte si jednoho lékaře a pokud nejste spokojeni s jeho péčí, informujte nového lékaře o všech vyšetřeních, které už jste podstoupili a především lécích, které užíváte.

3. Bojíte se hýbat.

I když je pohyb možná tou poslední věcí, na kterou myslíte, když vás něco bolí, studie ukázaly, že cvičení redukuje všechny typy bolesti. Jde o zásluhu endorfinů, které se pohybem vylučují, mají pozitivní vliv na nápadu a pomáhají bojovat proti zánětu, který je spojen s řadou bolestivých onemocnění, jako je například revmatická artritida. Začněte pomalu a postupně přidávejte, ale i desetiminutová procházka vám velmi prospěje.

4. Nechcete brát prášky.

Léky proti bolesti mají sice špatnou pověst, ale rozhodně se nemusíte bát, že když budete užívat léky, které vám předepsal lékař, stane se z vás závislá troska. Užívejte pouze léky, které vám předepsal váš ošetřující lékař, nekombinujte je s dalšími medikamenty a užívejte pouze předepsanou dávku.

5. Odmítáte zkusit přírodní léčbu.

Pokud nemůžete brát z jakýchkoli důvodů léky proti bolesti, zkuste uvažovat o alternativní léčbě. Klinické studie ukazují, že například akupunktura pomáhá tlumit bolest při osteoartritidě nebo bolesti bederní páteře. Nezříkejte se alternativních způsobů léčby, pomoci vám mohou i relaxační techniky.

6. Podceňujete depresi.

Víc než polovina lidí trpících chronickou bolestí trpí zároveň depresí. Ale jen třetina z nich bere antidepresiva. Přitom však depresivní symptomy mohou chronickou bolest výrazně zhoršit. Pokud se u vás objevují příznaky deprese, je nutné okamžitě navštívit patřičného odborníka.