Menu
Úvod  › 

5 zdravotních doporučení, na které můžete zapomenout

Ne všechno, co vám říkala vaše matka, je pravda. Tady je pět obecně vžitých zdravotních zásad, na které můžete s klidným svědomím zapomenout.

Považují se za obecně platná a dodržuje je téměř každý. Přitom však nejnovější výzkumy ukazují, že bychom je měli brát s rezervou a neupínat se na ně stoprocentně. Tady je pět zdravotních doporučení, která sestavil magazín Redbook, na než můžete zapomenout.

1. Každodenní snídaně

"I přes všeobecně vžitý názor neexistuje žádný vědecký důkaz, že se musíme najíst do čtvrt hodiny po probuzení," říká David Katz, profesor z Yale Schoul of Public Health. Je sice pravda, že lidé, kteří pravidelně snídaní, jsou méně náchylní k obezitě, ale odborníci ve skutečnosti nevědí, jestli je to způsobeno samotnou snídaní nebo tím, že lidé, kteří jsou zvyklí pravidelně snídat, se obvykle víc starají o své zdraví a životní styl než ostatní.

"Zatím víme s jistotou jen to, že vynechávání snídaně není vhodné pro lidi, kteří se snaží dodržovat dietu. Vede totiž k přejídaní během dne," říká Katz. Ale zároveň připomíná, že to, co jíme, je pro naší váhu a zdraví mnohem důležitější než to, kdy to jíme. "Pokud nemáte ráno hlad, počkejte s jídlem jednoduše na dobu, kdy ho dostanete," radí lékař.

2. Každý měsíc praktikujte samovyšetření prsu

Dobrá zpráva pro ty ženy, které nepraktikují samovyšetření prsu. "Výzkumy nikdy neprokázaly, že by se u žen, které praktikují každý měsíc samovyšetření prsu nějak zvýšila šance na přežití rakoviny prsu oproti těm, které podobné vyšetření neprovádějí," říká Christy Russel z Brest Cancor Advisory Group of the američan Cancor Society. "Pokud bulka doroste takových rozměrů, abyste ji sama mohla nahmatat, je už rakovina ve velmi pokročilém stádiu. Pro častou detekci nádoru je mnohem účinnější pravidelné použití mamografu, které zároveň i zvyšuje vaše šance na přežití." Samovyšetření prsu je navíc spojené s vysokým skóry falešně pozitivních výsledků.

3. Užívejte denně multivitamíny

Pokud dodržujete zdravý jídelníček, klidně můžete ušetřit peníze za nákup multivitamínových tablet. Podle National Institute sof Health neexistuje žádný důkaz, že by lidskému zdraví nějak zvlášť prospívaly (ačkoli mu na druhou stranu ani neškodí).

Pokud víte, že se ve vašem jídelníčku vyskytují nějaké nedostatky, zaměřte se raději na konkrétní vitamíny nebo potravinové doplňky, které konkrétní deficit doplní. Odborníci totiž tvrdí, že multivitamínová tableta nikdy nemůže pokrýt naší potřebu vitamínů, minerálů, vlákniny a dalších živin, které našemu tělu dodá vyvážená strava.

4. Zůstaňte uvnitř, když je venku zima

Pokud se budete pohybovat venku v zimě, rozhodně váš pobyt venku nebude příčinou nachlazení (samozřejmě za předpokladu, že nestrávíte několik dní kempováním ve sněhové bouři). "Jde o jednu z velmi vytrvalých babských povídaček, která pravděpodobně vznikla na základě častějšího výskytu nachlazení v průběhu zimních měsíců," říká Katz. "Ve skutečnosti je problém ve vzduchu uvnitř místností, kde je teplota příhodná pro přežití bacilů. Venku v mraze naopak nemohou většinou přežít dlouho." Výjimkou je situace, kdy se v důsledku nízkých teplot a nedostatečného oblečení začnete třást zimou. Potom je nutné přejít do tepla a zahřát se. Třesení se zimou je signálem toho, že vaše tělesná teplota poklesla pod normál a organismus se stává zranitelnější vůči působení virů.

5. Nikdy nejezte po sedmé hodiny večerní

V okolí snad každé ženy se vyskytuje nějaká přítelkyně, kamarádka, nebo kolegyně, která zázračně zhubla tím, že přestala večer jíst a teď je schopná na hladovku po sedmé večerní přísahat. "Tvrzení, že se váš metabolismus večer zpomaluje, je však mýtus," říká Tara Gidus z Američan Dietetic Association. Zázračné zhubnutí vaší kamarádky je ve skutečnosti finální porce zmrzliny, kterou si byla zvyklá dávat večer k televizi a teď si jí odpustila. Gidus naopak tvrdí, že lehká večerní svačinka, jako je jablko nebo hrst mandlí pomůže udržet hladinu našeho krevního cukru v rovině celou noc. Což znamená, že se ráno nevzbudíme hladoví.