Menu
Úvod  › 

Důvody, proč vstávat brzo

Budete výkonnější, pozitivněji naladěni, budete jíst zdravěji a sníží se pravděpodobnost, že vás postihne deprese. Dřív, než se rozhodnete zamáčknout budík, zvažte následující důvody.

Řídíte se heslem, že ranní ptáče sice dál doskáče, ale také víc žere a brzo chcípne? Pravděpodobně nikomu se nechce dobrovolně vstávat brzo, ale pokud se naučíte opustit postel ještě za svítání, získáte tím pro sebe celou řadu výhod. Tady jsou:

1. Budete v práci výkonnější.

Podle nejnovější studie zveřejněné na setkání Associated Professional Sleep Societies LLC jsou ti, kteří mají režim sov (tedy ponocují dlouho do noci a ráno vyspávají) mnohem menší pracovní efektivitu, mají problémy s dodržováním termínů a naplněním svého denního plánu. Pokud se přinutíte začít vstávat dříve a stejně tak chodit dříve spát, možná tak získáte klíč pro snížení svého pracovního stresu i hádek s nadřízenými.

2. Budete lépe naladěni.

Ti lidé, kteří vstávají brzo ráno, jsou pozitivněji a příjemněji naladěni, než ti, kteří vyspávají co nejdéle. Tvrdí to alespoň studie z roku 2012, kterou zveřejnil magazín Emotion. Skřivani, tedy lidé, kteří chodí brzo spát a stejně tak i brzy vstávají, udávají, že se cítí zdravější a šťastnější.

3. Budete aktivnější.

Když se přinutíte nezamáčknout budíka a vstanete s rozedněním, budete po zbytek dne mnohem aktivnější. Tvrdí to alespoň výzkum z roku 2009, jehož závěry citoval Journal of Applied Social Psychology. Možná, že vám brzké vstávání pomůže vyrovnat se s nedostatkem energie a ochromující únavou.

4. Budete jíst zdravěji.

I když vás to nejspíš překvapí, podle výzkumu z roku 2011, provedeném na Northwestern University, ti lidé, kteří vstávají později, zkonzumují o 248 kalorií denně víc než skřivani. Lidé s režimem sov mají také vyšší průměrné BMI.

5. Nepostihne vás deprese.

Podle německé studie z roku 2013 existuje úzká spojitost mezi depresí a dlouhým vyspáváním. Když se přinutíte ráno vstát, výrazně se sníží pravděpodobnost, že se u vás objeví deprese