Menu
Úvod  ›   › 

5 věcí, na které si musíte dát pozor, když začínáte podnikat

Chcete začít podnikat a nehodláte prodělat kalhoty? Inspirujte se zkušenostmi pěti úspěšných podnikatelů. Co se jim vyplatilo a co by udělali jinak?

Začne to tím, že máte pocit, že jste dostali ten nejlepší nápad na světě, jak vydělat miliony. Svěříte se s ním svým kamarádům a většina z nich je nadšená, poplácává vás po zádech a přesvědčuje vás, že do toho rozhodně musíte jít. Postupem času se vám to rozleží v hlavě a představa, že jste svým vlastním pánem, se vám zdá stále lákavější. Pro tento případ jsme pro vás shromáždili tipy od lidí, kteří už s podnikáním mají zkušenosti. Ptali jsme se jich, co se jim nejvíc vyplatilo, co by dělali jinak a s čím měli největší problém. Inspirujte se:

Udělejte si průzkum

"Bydlím v okresním městě, kde už dva roky provozuji mateřské centrum. Nabízíme zájmové kroužky pro děti i jejich matky, stejně jako hernu se zázemím. Nápad na realizaci centra jsem nosila v hlavě už víc než rok předtím, než jsem se do ní skutečně pustila. Věděla jsem, že celý projekt bude náročný na organizaci a na čas, takže jsem chtěla mít jistotu, že bude skutečně úspěšný. Několik měsíců jsem se vyptávala všech matek z okolí, zda by služby takového centra využívaly, dokonce jsem na několik dětských kroužků rozhodila dotazníky, abych měla představu, jestli o tuto službu bude zájem. A vyplatilo se mi to. Centrum už běží dva roky a navštěvuje ho, čím dál tím víc lidí."

Marika Pecháčková, provozovatelka mateřského centra

Motivujte zaměstnance

"Když jsem rozjížděl restauraci, samozřejmě mě všichni kamarádi varovali, že budu mít problém se zaměstnanci. Nejsem naivní a počítal jsem s tím, že nad nimi budu muset neustále práskat bičem, abych dosáhl nějakých přiměřených výsledků. Ale skutečnost předčila moje očekávání, stačilo, abych odjel na pár dní a už se mi donesly stížnosti hostů. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem jim část platu převedl na provize. Moc dobře si spočetli, že se jim vyplatí kmitat, snažit se a být úslužní, protože čím víc hostů se jim vrátí, tím víc si vydělají. Neříkám, že se tím vyřešily úplně všechny problémy, ale výrazně se to zlepšilo."

Josef Karásek, majitel restaurace

Najděte díru na trhu

"S kamarádkou jsme dlouho přemýšlely, v jakém oboru bychom mohly podnikat na mateřské dovolené. Obě máme rády ruční práce, rády háčkujeme, pleteme a vyšíváme. Na druhou stranu nabídka různých háčkovaných a pletených čepic pro mimina a děti je obrovská a spočetly jsme si, že bychom v této konkurenci asi jen těžko prorazily. Pak jsme si ale uvědomily, jak je teď velmi populární focení dětí v ateliérech a k tomu je potřeba spoustu rekvizit. Začali jsme tedy nabízet háčkované a pletené rekvizity pro děti profesionálním fotografům. A máme úspěch. Už máme celou síť stálých odběratelů. Mimořádný zájem je například o různé čepičky se zvířecími oušky, nebo nejrůznější pletené košíky na miminka. Jsme si ale jisté, že s řadovým sortimentem bychom takového úspěchu nedosáhly."

Soňa Fryčová, tvůrkyně háčkovaných a pletených rekvizit pro fotografování

Myslete na nejhorší

"Ondra byl můj spolužák na vysoké, skamarádili jsme se a rok před promocí jsme si společně založili grafické studio. Tři roky to všechno klapalo naprosto bez problémů, vycházeli jsme spolu po pracovní i lidské stránce, dokázali jsme vyřešit všechny problémy a získávali jsme stále více zakázek. Pak si ale Ondra našel novou přítelkyni, kterou si za půl roku poté vzal. Jeho nová paní je slušná zlatokopka, takže jí brzy přestal stačit jeho příjem a začala mít pocit, že já si do kapsy dávám stranou mnohem víc. Podařilo se jí rozhádat nás a rozhodli jsme se, že tedy pojedeme každý sám na sebe. A teprve tehdy se ukázalo, jakou chybou bylo, že jsme spoustu věcí neměli smluvně ošetřených a spolehli jsme se jen na čestné slovo a na to, že se vždycky nějak domluvíme. Pokud bych se ještě někdy rozhodl s někým podnikat, takovou chybu už bych nikdy neudělal a na všechno bych chtěl mít smlouvu."

Karel Vojáček, majitel grafického studia

Dejte o sobě vědět

"Mám kamarádku v Anglii, která mi nabídla přísun nošeného dětského oblečení, a domluvily jsme se, že založíme internetový dětský second hand. Paradoxně se jako největší problém ukázala samotná tvorba webu. Ani jedna z nás neměla žádné zkušenosti a vůbec se v tomto oboru neorientujeme, bylo tedy vyloučené, že bychom to zvládly svépomocí. Oslovili jsme dvě firmy a jedna nám nabídla tvorbu webu za padesát tisíc, druhá chtěla ještě o pětadvacet tisíc víc. To jsme absolutně nebyly ochotné dát. Pak nám kamarád poradil, ať zkusíme služby společnosti Banan.cz, která nabízí tvorbu webových stránek zdarma. S jejich pomocí jsme se konečně dokázaly pohnout z místa a vybudovat funkční stránky podle našich představ. Skutečně mohu jen doporučit."

Veronika Polachová, majitelka e-shopu s dětským oblečením

TIP REDAKCE:

Webhostingová společnost Banan.cz nabízí profesionální webhosting, k tomu webové stránky šité na míru zákazníkovi a kompletní administrování obsahové části webu zcela zdarma. Jestliže uvažujete o tvorbě svých webových stránek, určitě vyzkoušejte její služby.


Oblíbená témata