Menu
Úvod  › 

5 věcí, které vás zachrání před zraněním při sportu

Natažené a natržené svaly, poškozené klouby, únavové zlomeniny, natržené vazy. Naučte se vyhnout sportovním zraněním v pěti jednoduchých krocích.

Sport nemusí být pro vaše zdraví vždy požehnáním. Právě sportovní zranění jsou velmi častá a vážná, přitom se jim dá relativně snadno předejít. Následujících pět kroků vám pomůže minimalizovat jejich riziko:

1. Rozehřejte se.

Může se vám to jevit jako stokrát omleté klišé, ale pokud podceníte rozcvičku a zahřátí, koledujete si o velký problém. Jestliže se nedáte svým svalům šanci na to, aby se zahřály a rovnou je vrhnete do běžeckého nebo jiného intenzivního tréninku, existuje velké riziko, že si při něm sval nějakým způsobem poškodíte. Před tím, než se začnete věnovat intenzivnímu aerobnímu pochybu, měli byste svalům dopřát alespoň pět minut na to, aby se zahřály a protáhly. Snížíte tak riziko jejich zranění.

2. Střídejte druhy pohybu.

Běh je vynikající druh pohybu, ale pokud jej provádíte každý den a nestřídáte jej s žádným jiným sportem, zapojujete stále jen ty samé svalové skupiny. Tak je vystavujete zranění v důsledku přetížení svalu. Pokud se tomuto riziku chcete vyhnout, měli byste v průběhu týdnu vystřídat tři různé druhy kardio cvičení. Zkombinujte například jízdu na kole, běh a plavání. Důležité je, abyste střídali druhy pohybu, při kterých zapojíte různé svalové skupiny.

3. Nezapomínejte na rovnoměrnost

Možná jezdíte každý den na kole a máte naprosto dokonalé lýtkové svaly, ale jak jsou na tom vaše ruce? Velmi častou chybou, které se sportovci dopouští, je posilování jen určitých svalů, zatímco další svalové skupiny jsou oslabené. Svalová nerovnováha se však může projevit nejen například na držení vašeho těla, ale především rapidně zvyšuje riziko zranění. Snažte se posilovat rovnoměrně všechny svalové skupiny.

4. Posilujte

Ačkoli vás posilování samo o sobě před zraněním při sportu neochrání, zvyšuje vaší ohebnost a tudíž i odolnost svalů vůči náhlé zátěži. Nemusíte se obden trápit v posilovně, stačí když denně věnujete před aerobní aktivitou patnáct minut posilování. Při posilování však vsaďte na pozvolné zvyšování zátěže, nesnažte se překonat své limity hned ze začátku.

5. Odpočívejte.

Je jasné, že každý by nejraději viděl výsledky svého sportování co nejdříve, ale pokud vypustíte ze svého programu odpočinek, dopouštíte se tak velmi časté chyby. Po každých třech dnech sportování by měl následovat den odpočinku, který dovolí vašim svalům, aby se zregenerovaly. Pouze pokud jim dopřejete dostatečný odpočinek, budou moci posílit a vyhnete se zbytečným zraněním.