Menu
Úvod  › 

5 věcí, které se stanou, když přestanete jíst sacharidy

Rozhodli jste se vyřadit sacharidy ze svého jídelníčku, nebo je alespoň výrazně omezit? Podívejte se, co všechno se stane, když jim zamáváte na rozloučenou.

Hned zpočátku je potřeba ujasnit si, že úplné vyloučení všech sacharidů z jídelníčku je nesmysl. Ze sacharidů čerpá naše tělo energii a není možné bez nich existovat. Existuje však velký rozdíl mezi jednotlivými sacharidy a obvykle se rozdělují na dvě skupiny: jednoduché a komplexní. Zatímco jednoduché sacharidy nemají příliš dobrou pověst a jejich typickým zástupcem je cukr (a samozřejmě sladkosti, slazené nápoje atd.), komplexní sacharidy jsou pro lidské tělo prospěšné a najdete je například v zelenině, obilninách, luštěninách... Co se tedy stane, když vyloučíte ze svého jídelníčku bílé pečivo, těstoviny, sladkosti, cukr a většinu jednoduchých sacharidů?

1. Přestanete zadržovat vodu.

První změnou, které si nejspíš po vyřazení jednoduchých sacharidů všimnete, bude velký váhový úbytek. Nejde však o úbytek tuku, ale vody. Každý gram jednoduchých sacharidů na sebe váže troj- až čtyřnásobnou váhu vody. Poté, co výrazně omezíte konzumaci jednoduchých sacharidů, tedy pravděpodobně zaznamenáte výrazné změny na své postavě.

2. Budete se cítit jako po chřipce.

Sacharidy jsou pro mozek hlavním zdrojem energie a když jejich přísun omezíte, začnou se spotřebovávat zásoby glykogenu, dochází k metabolismu tuků, které se mění na další glykogen a při spalování tuků vznikají takzvané ketony. Vedlejším projevem toho může být páchnoucí dech, sucho v ústech, únava, slabost, malátnost, nespavost, nebo roztěkanost - zkrátka budete se cítit podobně jako při chřipce. Nicméně tyto nepříjemné příznaky jsou pouze dočasné, než si tělo zvykne na nový stravovací režim.

3. Zbavíte se chutí.

Jednoduché sacharidy jsou zrádné především tím, že v krátké době rapidně zvýší hladinu vašeho krevního cukru, aby následně stejně prudce poklesla. Nedávno provedený výzkum, publikovaný v magazínu American Journal of Clinical Nutrition potvrdil, že právě nadměrná konzumace jednoduchých sacharidů souvisí s neovladatelnými chutěmi, které kazí vaší snahu o štíhlou postavu. Pro omezení výkyvů hladiny krevního cukru zařaďte do svého jídelníčku naopak co největší množství vlákniny.

4. Nedostanete infarkt ani cukrovku.

Studie publikovaná v roce 2014 v magazínu PLOS ONE dokázala, že jednoduché sacharidy vedou ke zvýšení rizika srdečního záchvatu a diabetu typu 2. To potvrzuje i výzkum American Heart Association, podle kterého konzumace komplexních sacharidů vede ke snížení hladiny špatného cholesterolu, menšímu riziku kardiovaskulárního onemocnění, mrtvice, obezity a diabetu typu 2.

5. Zmenší se vaše výkonnost.

Pokud vám záleží na sportovních výkonech, které podáváte, raději buďte při omezování sacharidů opatrní. Jakmile jejich konzumaci minimalizujete, velmi pravděpodobně pocítíte pokles energie a vaše výkonnost při sportu bude menší a budete dosahovat horších výsledků, než jste byli doposud zvyklí.