Menu
Úvod  › 

5 věcí, které byste neměli dělat ve vzteku

Je jedno, jestli dáváte svému vzteku volný průchod, nebo ho dusíte v sobě. Pokud ve vzteku uděláte některou z následujících věcí, budete téměř jistě litovat.

1. Nechoďte spát.

Rada našich babiček, že byste nikdy neměli chodit spát pohádaní, rozčilení a ve vzteku, má své racionální opodstatnění. Pokud půjdete spát plni negativních emocí, ty se během spánku jen posílí a "zakonzervují." Dokázal to výzkum zveřejněný v Journal of Neuroscience, podle kterého spánek posiluje vzpomínky a zejména ty emocionální. Hádku proto vyřešíte mnohem snáze a efektivněji před spaním, než až po probuzení.

2. Neřiďte auto.

Řízení auta ve vzteku může být velmi nebezpečné. Výzkumy ukázaly, že vzteklí řidiči a ti, kteří řídí auto ve velkém emočním vypětí, jsou za volantem mnohem agresivnější, více riskují a způsobují více nehod. Když je člověk ve vzteku, jeho organismus je připraven na útok, což je diametrálně odlišné psychické rozpoložení, než které je potřeba k řízení auta. Navíc se u lidí ve vzteku objevuje takzvané tunelové vidění, kdy je potlačeno periférní vidění a pozornost je soustředěna pouze na objekty, které má člověk před sebou. To je sice schopnost užitečná při případném útoku, ale velmi nebezpečná například pro chodce ve vašem okolí.

3. Nevybíjejte si vztek.

Řvete, kopete do nábytku, rozbíjíte věci v naději, že si ulevíte od vzteku? Bohužel tak to nefunguje. Například studie, publikovaná v magazínu Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, zjistila, že pokud si svůj vztek vylijete tím, že ho napíšete do svého statusu na sociální síti, budete se cítit ještě mnohem víc nespokojení a nešťastní. Předchozí studie na toto téma zase zjistily, že pokud ve vzteku házíte s polštáři, nejenže se tím váš pocit vzteku ještě zvýší, ale zvýší se i pravděpodobnost, že se budete chovat agresivně i v budoucnosti.

4. Nejezte.

Konejšení vzteku tím, že sáhnete po jídle, vám může ublížit hned několika zpsůby. Jednak je dokázáno, že v emočním vypětí saháme mnohem spíše po nezdravých potravinách. Když se cítíte ve stresu a pociťujete vztek, velmi pravděpodobně nesáhnete po brokolici, ale spíše po potravinách s vysokým obsahem cukru a tuku, jako je například čokoláda, nebo smažené chipsy. Kromě toho je váš organismus připraven "k boji", což vede k tomu, že váš metabolismus pracuje zcela jinak než v běžném provozu a výsledkem je buď zácpa, nebo naopak průjem.

5. Nehádejte se.

Pokud jste ve vzteku, jednak mnohem hůř formulujete své názory a stanoviska a především snáze vyslovíte věci, kterých budete později litovat. Jestliže se chcete dobrat nějakého konstruktivního výsledku a najít řešení problému, dejte si alespoň několik minut "odpočinkový čas", během kterého se zklidní ty nejrozjitřenější emoce a budete schopni efektivního vyjednávání.