Menu
Úvod  › 

5 potravin, které vám přivodí mrtvici

Každý rok na ní zemřou tisíce lidí a zdaleka se netýká jen seniorů. Přivodit vám ji přitom mohou, mimo jiné, i nevhodné potraviny. Kterých jídel byste se měli vyvarovat, když nechcete dostat mrtvici?

Jen málo chorob má tak smrtelné skóre jako právě mrtvice. Ta může udeřit bez varování a v několika minutách vás zabít, nebo zmrzačit na celý život. Ucpaná cévka, kvůli které přestanou být mozkové buňky zásobované kyslíkem a živinami, postihne jen ve Spojených státech každý rok téměř tři čtvrtě miliónu lidí. Následujících pět potravin může její riziko výrazně znásobit:

1. Chipsy a koblihy

Chipsy, krekry, muffiny, koblihy a další přeslazené pochutiny z pekárny jsou obrovskou zásobárnou nasycených tuků. K jejich výrobě se většinou používají hydrogenované oleje, které umožňují, aby byl výrobek vystavován a skladován při pokojové teplotě a nemuseli jste ho ukládat do lednice. Hydrogenované tuky a oleje najdete v podstatě ve všech mražených jídlech, jídlech z fast foodů polotovarech, zboží z pekárny, ale například i salátových dresinzích.

Proč jsou špatné - Vědci už samozřejmě velmi dlouho ví, že nasycené tuky jsou velmi nebezpečné z důvodu blokování cév, zvyšování hladiny lipidů a špatného cholesterolu v krvi. Nyní k jejich negativnímu vlivu přibylo i zvýšené riziko mrtvice, které s sebou nesou. Letos zjistili vědci z University of North Carolina, že lidé, kteří denně zkonzumují sedm gramů nasycených tuků (množství, které obsahují například dvě koblihy, nebo poloviční porce smažených hranolků), mají o třetinu vyšší riziko, že je postihne mrtvice. Množství zkonzumovaných nasycených tuků byste měli snížit na jeden, maximálně dva, gramy denně.

2. Uzeniny

Trpíte slabostí na párky, špekáčky, salámy, šunku a další uzeniny? Potom máte také mnohem vyšší pravděpodobnost, že vás postihne mrtvice.

Proč jsou špatné - Uzeniny vás ohrožují hned dvěma způsoby: Při jejich zpracování se používá velké množství soli, nebo ještě hůř dalších konzervantů. Dusičnan sodný se přitom dává do přímé souvislosti s poškozením krevních cév a jejich kornatěním. Ucpávání cév pak samozřejmě riziko mrtvice zvyšuje. Navíc provedené výzkumy dokázaly, že dvaačtyřicet procent těch lidí, kteří utrpěli mozkovou mrtvici, konzumovalo minimálně jednu porci uzenin denně.

3. Light nealkoholické nápoje

Možná se vám jeví jako dobrá volba, když sáhnete po dietní cole místo normální. Z hlediska vaší hmotnosti se možná jedná o jakýsi ústupek, nicméně z hlediska vašeho zdraví tomu tak rozhodně není.

Proč jsou špatné - Lidé, kteří pravidelně konzumují light colové nápoje, mají téměř o polovinu vyšší riziko mozkové mrtvice. Tým odborníků z Columbia university představil letos svůj výzkum, kterého se zúčastnilo dva a půl tisíce lidí starších čtyřiceti let. Lékaři zjistili, že ti lidé, kteří pravidelně pili light colové nápoje, měli o šedesát procent více mrtvic, srdečních záchvatů a cévních onemocnění.

4. Červené maso

V roce 2010 publikoval magazín Stroke studii, ve které se ukázalo, že lidé, kteří denně konzumují porci červeného masa, mají o dvaačtyřicet procent větší riziko, že se u nich objeví mrtvice. To, že červené maso není příliš zdravou volbou, je už dlouho známá věc, ale šokující byla míra zvýšení rizika, kterou s sebou konzumace červeného masa nese.

Proč je špatné - Vědci už dlouho ví, že nasycené tuky, které červené maso obsahuje, významně zvyšují riziko mrtvice a srdečních onemocní, právě kvůli ucpávání cév. Podle nejnovějších výzkumů se však zdá, že velké riziko představuje i vysoký obsah železa v červeném mase, které v kombinaci s nasycenými tuky přispívá k dalšímu poškození cév. Pokuste se proto svou konzumaci červeného masa omezit a alespoň částečně jej nahradit drůbežím masem a rybami.

5. Polévky z pytlíku a konzervy

Polévky z pytlíku, špagety, instantní těstoviny, zmražené polotovary a další podobná jídla se musí uchylovat k různým konzervantům a dochucovadlům, které je přiblíží chuti čerstvého jídla. Polévky ze sáčku přitom v tomto srovnání vychází zdaleka nejhůře, protože obsahují obrovské množství soli. Například jedna porce obsahuje průměrně 1100mg sodíku, přičemž doporučené denní množství je méně než 1500mg.

Proč jsou špatné - Sodík rapidně zvyšuje riziko mrtvice. Podle provedených výzkumů lidé, kteří konzumují víc než 4000mg sodíku denně mají víc než dvojnásobné riziko, že je postihne mrtvice. Podle odhadů Centers for Disease Control přitom většina Američanů a Evropanů konzumuje denně kolem tři a půl tisíce miligramů soli. Sodík přitom zvyšuje krevní tlak, což je jeden z klíčových faktorů mozkové příhody.