Menu
Úvod  ›   › 

5 základních fitness zásad

Se cvičením už jste začínali stokrát a nikdy to nedopadlo? Vidině vypracovaného těla ale nemusíte smutně zamávat. Dodržování následujících zásad vám pomůže dosáhnout vytyčeného cíle.

Největší překážkou vašeho cvičení jste vy sami. Jen si uvědomte, jak to obvykle probíhá. Necháte se vyhecovat svými kamarády, koupíte si drahou permanentku do fitka, kam chodí samí namakaní borci. Mindráky si vypěstujete ještě dřív, než překročíte vůbec práh posilovny. Celou dobu cvičení potom pošilháváte po ostatních a zdá se vám, že všichni jsou na tom s kondicí asi tak o sto padesát procent lépe než vy. Příští den vás bolí všechny svaly, máte problém sejít po schodech a vaše motivace k opakování celé akce je pochopitelně minimální.

Předkládáme vám pět fitness zásad, které byste měli znát a respektovat, aby vaše svalová hmota utěšeně rostla:

Zásady cvičení

1. Na ceně nezáleží

Pokud budete do fitka chodit jen kvůli tomu, že je vám líto permanentky, na kterou jste vydělávali dva týdny, můžete se spolehnout, že vaše motivace nebude mít dlouhého trvání. Stejně tak si nedávejte žádné vzdálené cíle ohledně toho, že byste chtěli mít stejný objem svalů jako božský Silvester. Zaměřte se na krátkodobé cíle, abyste mohli mít radost, když jich dosáhnete. Pokud například chcete zhubnout, je mnohem rozumnější vytyčit si snížení váhy o dvě kila (a potom o další dvě), než rovnou pomýšlet na váhu nižší o deset kilogramů.

2. Jste unavení? Jděte domů

Pokud se uprostřed cvičení začnete cítit unavení, přestaňte a jděte domů. Když je člověk unavený, nebo se například kvůli nemoci necítí dobře, stoupá riziko zranění při cvičení a stejně nebudete schopní podat žádoucí výkon. Proveďte pomalý strečink a raději si doma odpočiňte. Cvičit a všeobecně sportovat byste měli jen tehdy, pokud se cítíte skutečně dobře.

3. Rozehřejte se

I v případě, že jste mistr světa, se musíte před začátkem cvičení zahřát. Zaběhejte si v mírném tempu na pásu, nebo chvíli šlapejte na rotopedu. Dáte tak svému tělu najevo, že se blíží fyzická zátěž a že se na ní má připravit. Stoupne vám srdeční tep, zahřejí se svaly a minimalizujete riziko zranění typu natržený sval a podobně. Stejně tak, pokud se nejprve rozklusáte na pásu, je mnohem menší pravděpodobnost, že si při dalším sportování uděláte výron kotníku, vykloubíte si nějakou končetinu a tak dále.

4. Správné vybavení

Samozřejmě můžete běhat ve stejných keckách, v nichž obvykle opravujete auto a pracujete na zahradě, ale těžko se potom můžete divit, že vás po běhu bolí kotníky a kolena takovým způsobem, jako byste v nich měli nohy amputované. V první řadě investujte do kvalitních bot. Jde o vklad, který se vám stonásobně vrátí, protože ochrání zdraví nejen vašich nohou, ale například i páteře.

5. Vybudování návyků

Zkuste si vybudovat pevné cvičící návyky, které vám pomohou se sportovním režimem. Zkuste například cvičit (jít si zaběhat apod.) brzy ráno ještě před prvním jídlem. Podle odborníků je to jeden z okamžiků, kdy tělo spaluje nejvíc tuků, a navíc vás cvičení nabije energií na celý zbytek dne. Cvičte vždy podobně dlouhou dobu, abyste věděli, jak máte pracovat se svou energií a kolik vám ještě zbývá do konce. Nechoďte například pouze posilovat, ale střídejte několik sportovních aktivit. Posilovací by měly být v rovnováze s aerobními a navíc by se při nich měly zapojovat všechny svalové skupiny těla.