Menu
Úvod  ›   › 

5 důvodů, proč vaše podnikání zkrachuje

Jdete do toho s přesvědčením, že máte plán, jak vydělat miliony, ale očividně se někde stala chyba. Nejenže nevyděláváte, ale zdá se, že proděláte kalhoty. Tady je pět důvodů, proč se vám podnikání nedaří.

Pravděpodobně na světě neexistuje člověk, který by se vrhal do podnikání s ideou, že zruinuje sebe i svou rodinu. I přesto ale spousta lidí v podnikání neuspěje, ačkoli jsou přesvědčeni, že mají vynikající plán, který nemůže zkrachovat. Na vině je často některá z následujících chyb, kterých se přitom člověk může velmi snadno vyvarovat:

1. Nedostatek zkušeností

Je sice možné, že jste už od puberty toužili mít svou vlastní hospodu, ve které budete nalévat štamgastům, ale pokud jste v pohostinství nikdy nepracovali, máte poměrně vysokou pravděpodobnost, že vaše podnikatelské výsledky budou velmi vzdálené od vašich představ. Když zvažujete, v jakém oboru byste měli začít podnikat, mělo by se jednat o oblast, v níž máte nějaké zkušenosti, věnovali jste se jí, nebo je alespoň vaším koníčkem. I když se čas od času objeví úspěšný podnikatel v oboru, do něhož vstupoval jako nováček, jedná se spíš o výjimečné případy. Mnohem větší pravděpodobnost úspěchu budete mít v oboru, o němž něco víte.

2. Nevhodná prezentace

Neexistuje na světě obor, který by se obešel bez prezentace, a pokud zrovna neprovozujete obchůdek se smíšeným zbožím v Horní Dolní, v jednadvacátém století se zkrátka neobejdete bez kvalitní webové prezentace. Pouze v případě, že vás vaši zákazníci budou schopni najít na internetu a vaše stránky v nich vzbudí důvěru ve vaše schopnosti, budou motivováni k tomu, aby využili vašich služeb. Pokud se v oboru tvorby webových stránek nepohybujete, neměli byste vůbec uvažovat o tom, že byste se je pokusili vytvořit "na koleně." Kvalitní prezentace vyžaduje vytvoření profesionálních webových stránek a rozhodně se vám vyplatí svěřit ho profesionálům. A ačkoli se vám to může jevit jako utopie, nemusíte za ně ani zaplatit obrovské částky. Například webhostingová společnost Banan.cz nabízí profesionální webhosting, k tomu webové stránky šité na míru zákazníkovi a kompletní administrování obsahové části webu zcela zdarma.

3. Neudělali jste si průzkum trhu.

Je sice pravda, že celá řada životaschopných podnikatelských plánů začala tím, že sám podnikatel, nebo někdo z jeho okolí, postrádal v nabídce určitou službu. Nicméně pokud se do podnikání vrháte pouze na základě skutečnosti, že si "Blaženka od sousedů" postěžovala, že nemá chodit na trvalou, je značně riskantní. I když podnikáte pouze v oblastním měřítku a nebrousíte si zuby na celostátní trh, před začátkem podnikání byste si vždy měli ověřit, zda bude o vaše služby zájem a jestli vůbec najdete dostatek zákazníků, abyste se uživili. Bez tohoto kroku si koledujete o neúspěch a krach.

4. Máte nereálné cíle

Pokud budete do podnikání vstupovat s představou, že během půl roku budete inkasovat stotisícové částky, jediné, čeho dosáhnete, bude ztráta motivace. Reálně stanovené cíle budou hnacím motorem vašeho podnikání. Zjistěte si co nejvíc informací nejen o své přímé konkurenci, ale i o situaci v příbuzných oborech. Spočítejte své náklady a pokuste se reálně odhadnout zisky. Nepřeceňte však ani své síly a uvědomte si, že pokud máte vykazovat určitou výkonnost, musíte si zároveň dopřávat i dostatek odpočinku a dát svému tělu šanci, aby mohlo regenerovat.

5. Podnikáte se špatnými lidmi

Lidé, které si ke svému podnikání přizvete, vás mohou výrazně prospět, stejně tak jako vás stáhnout dolů. Dobře zvažte, s kým se do podnikání pustíte a uvědomte si, že počet piv, které jste v posledním roce urazili společně v hospodě, není obvykle důkazem toho, že vám to bude společně klapat i v podnikatelské sféře. Než se pustíte s kýmkoli do podnikání, stanovte si přesná pravidla a rozdělte pravomoci i povinnosti, abyste předešli pozdějším konfliktům a nedorozuměním.


Oblíbená témata