Menu
Úvod  ›   › 

Proč nehubnete při běhu?

Běháte jako šílení, abyste konečně zhubli, ale vaše pneumatiky jsou tvrdohlavé a vypadá to, že se od vás nehodlají nikam hnout. Proč se vám nedaří běháním zhubnout?

Vybičovali jste se k pravidelnému běhání a předpokládáte, že tím zamáváte své nadváze na rozloučenou. Jenže výsledný efekt není zdaleka tak skvělý, jak jste si původně představovali. Zjišťovali jsme, jak je možné, že se vám nedaří běháním zhubnout:

1. chyba: Běháte pořád stejnou trasu.

Lidské tělo je neuvěřitelné "zařízení." Je vymyšlené tak, aby bylo co nejefektivnější. To znamená, že když dělá stejnou věc stále dokola, přizpůsobí se tak, aby její vykonávání bylo co nejjednodušší. A to samé platí i pro běžecký trénink. Nejenže se vám bude běhat snáze, ale bohužel i váš metabolismus "otupí" a bude spalovat mnohem méně kalorií než zpočátku. Například výzkum provedený na University of Tampa zjistil, že lidé, kteří denně našlapali na rotopedu tři čtvrtě hodiny, hubli jen několik prvních týdnů a pak se hubnutí zastavilo, protože se jejich tělo přizpůsobilo každodenní námaze a spalovalo méně kalorií. Je zkrátka nutné měnit nejen trasu, ale délku a obtížnost.

2. chyba: Neběháte dostatečně rychle.

Jedním z nejdůležitějších faktorů u efektivity cvičení, je jeho intenzita. Pokud se vaše hubnutí zastavilo a s dalšími kily už nemůžete hnout, je nejvyšší čas zvýšit tempo a intenzitu tréninku. Podle údajů Journal of the American Medical Association stačí denní pohyb v mírném pásmu intenzity (například chůze rychlostí čtyři kilometry v hodině) pouze na udržení aktuální váhy, ale jestliže chcete zhubnout, je to málo. Nemá samozřejmě smysl to zbytečně přehánět, ale ideální tempo je takové, při kterém můžete mluvit, ale už ne zpívat.

3. Fixujete se na spálené kalorie.

Jednou z největších chyb, které se při běhání kvůli váhovému úbytku dopouštíte, je nutkavé počítání kalorií, které jste aktuálně spálili. Počítání kalorií má smysl pouze v případě, kdy do něj započítáváte všechny aktivity, jídla a nápoje, které za den absolvujete a zkonzumujete. Soustředit se pouze na kalorií spálené při běhání je k ničemu, když potom získáte dojem, že si můžete o to víc dopřát sladkostí a dalších kalorických bomb.

4. Nezkoušíte jiné formy kardia.

Mnohem lepších výsledků, podle odborníků, dosáhnete tehdy, pokud se nesoustředíte pouze na jeden druh aerobního pohybu, jako je například běh, ale budete ho kombinovat s dalšími kardio aktivitami. Zapojíte tak různé svalové skupiny a nedovolíte metabolismu, aby fungoval pouze na "nízké obrátky."

5. Běháte příliš.

Může vám to znít podivně, protože podle vší logiky by víc běhání mělo vést k většímu váhovému úbytku. Jenže tak to není. Možná se vaše váha nehýbá směrem dolů právě proto, že běháte příliš. Vaše tělo potřebuje čas na regeneraci, protože pokud ho přetěžujete, dochází k vyplavování kortizolu, který zpomaluje metabolismus, podporuje ukládání tuků a zhoršují fungování imunitního systému.