Menu
Úvod  › 

10 způsobů, jak nezemřít předčasně

Je jedno, zda chcete žít do sta let, abyste si mohli užívat nahromaděného majetku, dětí, nebo okolního světa. S následujícími zásadami předejdete předčasnému úmrtí.

1. Poznejte svá čísla

Téměř jistě budete žít delší a zdravější život, pokud bude hodnota vašeho BMI (Body mass indexu) pod 25. Hodnota mezi 25 a 29 stále ještě nevylučuje zdravý život, pokud se člověk nachází v dobré kondici, nicméně dosažení jakékoli hodnoty větší než 29 byste v žádném případě neměli připustit. Stejně tak si zjistěte, jaká je vaše hladina krevního cukru. Tato hodnota je přímo spojena nejen s kardiovaskulárními onemocněními, ale také potenciálním poškozením nervů, ledvin, očí a imunitního systému. Velmi podstatná je i znalost krevního tlaku. Pokud je váš tlak vyšší než 130/85, je potřeba začít jednat, protože hypertenze je tichý zabiják. Představuje jednu z hlavních příčin selhání ledvin, způsobuje zvětšení srdce, urychluje průběh arterosklerózy, a může být příčinou i krvácení do mozku.

2. Naslouchejte svému tělu

Pokud máte pocit, že s vámi (respektive vaším tělem) není něco v pořádku, nebo pociťujete neobvyklou bolest, rozhodně tomu věnujte pozornost. Nestyďte se ani se svým problémem navštívit lékaře. Lepší přijít dvakrát zbytečně než jednou pozdě a brzké odhalení symptomů zvyšuje výrazně šanci na úspěšnou léčbu.

3. Soustřeďte se na hygienu

Vaše matka měla pravdu, když vás pořád honila, abyste si myli ruce. Studie ukazují, že lidé, kteří si často myjí ruce, jsou méně často nemocní. Udržování rukou v čistotě je jedním z nejlepších způsobů, jak se vyhnout například chřipce, protože k nákaze často dojde přenosem viru z rukou do úst.

4. Čtěte návody

Tušili jste, že mezi úrazy v domácnosti bezkonkurenčně vedou úrazy způsobené neodborným, nesprávným, nebo neopatrným používáním domácích spotřebičů. I když jde o nudné čtení, pozornost věnovaná návodů na použití se vám velmi vyplatí.

5. Řiďte opatrně

Autonehody jsou stále jednou z nejčastějších příčin předčasných úmrtí. Samozřejmostí by se pro vás mělo stát používání bezpečnostních pásů i helmy při jízdě na kole.

6. Stopněte kouření a alkohol

Kouření vás posune mílovými kroky k rodinné hrobce. Mírné množství alkoholu je sice zdravé, ale intenzivnější konzumace vám zdraví zničí.

7. Dívejte se, kam šlapete

Podle statistik jsou příčinou předčasných úmrtí velmi často úrazy zapříčiněné pády. Dokonce jde údajně o druhý nejčastější typ nehody (hned po autonehodách).

8. Relaxujte

Snažte se eliminovat množství stresu ve vašem životě. Udělejte si pravidelně čas sami pro sebe a odpočívejte.

9. Nebuďte sami

I když se vám to může zdát divné, funkční vztah má s dlouhověkostí přímou souvislost. Výzkumy ukázaly, že lidé, kteří setrvávají v dlouhodobých partnerských vztazích, žijí déle a zdravěji.

10. Pořiďte si děti

Lidé, kteří mají vlastní děti, mnohem víc dbají o své zdraví a snaží se dodržovat pravidla zdravého životního stylu.