Menu
Úvod  › 

10 velmi dobrých důvodů, proč víc sportovat

Až se budete příště přemlouvat k tomu, abyste zvedli zadek z gauče a šli sportovat, vzpomeňte si na některou z následujících deseti věcí. Kvůli těmto důvodům se vám sportování skutečně vyplatí.

1. Prospívá vašemu srdci

I malé množství pohybu prospívá vašemu srdci. Jakékoli cvičení je lepší než žádné a platí pravidlo čím víc, tím lépe. Cvičení totiž snižuje hladinu LDL cholesterolu, který zodpovídá za kornatění tepen. Kromě toho redukuje krevní tlak, zlepšuje citlivost na inzulin, zlepšuje funkci srdečního svalu a snižuje riziko vzniku krevních sraženin.

2. Zvyšuje váhový úbytek

K tomu, abyste dosáhli váhového úbytku, stačí jen třicet minut pohybové aktivity denně. Každá sekunda pohybu se počítá a každá vás přibližuje postavě podle vašich představ.

3. Předchází osteoporóze

Cvičení, společně s dostatečným přísunem vápníku, pomáhá budovat silné a zdravé kosti. Posilování, běh i chůze jsou nejlepší prevencí osteoporózy, jakou si můžete vůbec přát. Ideální je, pokud začnete s pohybem už v mládí, ale pozdě není nikdy. I rychlá chůze vám pomůže předejít zbytečným komplikacím.

4. Snižuje krevní tlak

Sport je vynikající pro krevní tlak - bez ohledu na věk, váhu, či pohlaví. Je jedno, jestli vyrazíte na rychlou procházku, dojdete se proběhnout, nebo dáte pár bazénů, počítá se jakýkoli pohyb. Jakákoli aerobní aktivita totiž zlepšuje okysličení těla. Ke snížení krevního tlaku potom, podle výzkumů, stačí jakýkoli dvaceti až třicetiminutový pohyb několikrát týdně.

5. Pomáhá proti stresu

Sportování odvádí pozornost od každodenních problémů a zlepšuje subevědomí. Zvýšení tělesné teploty v důsledku cvičení vede ke snížení svalového napětí a k novým přenosům mezi neurotrasmitery. Navíc při něm dochází k vylučování endorfinů, které působí podobně jako opiáty a vedou ke zlepšení nálady.

6. Působí jako prevence nachlazení

Výzkum provedený na University of Carolina zjisil, že lidé, kteří pravidelně sportují, mají o 23% méně nachlazení, než ti, kteří se sportování vyhýbají. A pokud už sportovci onemocní, symptomy nachlazení u nich odezní mnohem rychleji než u nesportovců. Podle odborníků je tomu tak proto, že cvičení povzbudí imunitní systém.

7. Zmírňuje astma

Ačkoli se většina lidí s astmatem cvičení vyhýbá, odborníci naopak tvrdí, že vhodně vybrané druhy sportu mohou příznaky astmatu zmírňovat. Je však potřeba brát ohled na charakter onemocnění a například pro plavání volit bazén bez přídavku chlóru.

8. Zmírňuje diabetické komplikace

Cvičení zvyšuje citlivost na inzulin, snižuje hladinu cholesterolu a krevní tlak a v dlouhodobém horizontu snižuje riziko rozvoje srdečního onemocnění a mrtvice. To všechno jsou nepříjemné komplikace diabetu, kterým vám pomůže cvičení předejít.

9. Funguje jako prevence rakoviny

Nejméně pětatřicet procent úmrtí na rakovinu je způsobeno nadváhou a nedostatkem aktivity, ukázal výzkum Suattle Cancer Research Centre. Sport pomáhá lepšímu trávení jídla, které je zase ideální prevencí rakoviny tlustého střeva. Obézní lidé také produkují větší množství inzulinu, který zase zvyšuje riziko růstu nádorů.

10. Zpomaluje stárnutí

Při sportu se zvyšuje přítok krve do mozku a tak se snižuje riziko mrtvice. Kromě toho se zlepšuje i paměť. Pravidelné cvičení udržuje mozek v kondici a zpomaluje degeneraci centrálního nervového systému. Mimo to se zvyšuje síla svalů a zlepšuje se funkce plic. Pravidelné cvičení redukuje množeství tělesného tuku a snižuje riziko rozvoje chronických onemocnění. To všechno je zázračná kombinace, která působí lépe než elixír mládí.