Menu
Úvod  › 

10 věcí, které vás zachrání před chřipkou a nachlazením

Letos nemusíte proležet týdny s kašlem, rýmou a horečkou. Chřipkovou sezónu lze přestát elegantně a bez problémů když máte ty správné zbraně. Tady jsou!

Obyčejné nachlazení nebo chřipka vás mohou vyřadit ze hry na několik týdnů. Nejhorší na tom je, že vašeho šéfa ani v nejmenším nezajímá, že byste se právě teď potřebovali lehnout a požádat někoho, aby vám uvařil horkou polévku. Podle zákonu schválnosti máte samozřejmě nejvíc práce v okamžiku, kdy je vám nejhůř. Ve skutečnosti však nic podobného letos absolvovat nemusíte, pokud se zařídíte podle následujících deseti bodů:

1. Nedotýkejte se

Snažte se nesahat si rukama, které se samozřejmě neustále dotýkají povrchů znečistěných bacily, na obličej. Vyhýbejte se přímému kontaktu, jako jsou doteky nebo líbání, s nemocnými lidmi, protože osmdesát procent chřipkových onemocnění se přenáší právě přímým kontaktem. Další běžný způsob přenosu představuje situace, kdy nejprve vezmete do ruky věc, které se dotýkala nemocná osoba a posléze si sáhnete na ústa, nos nebo oči. Nikdo po vás nechce, abyste pracovali v rukavicích, ale po obličeji si šátrat nemusíte.

2. Myjte si ruce

Správné mytí rukou je mimořádně důležité zejména v chřipkové sezóně. Podle studie American Society for Microbiology provedené v roce 2007 si jen 77% lidí umyje ruce po použití veřejné toalety. Přitom právě mytí rukou je tou nejúčinnější prevencí proti šíření chorob. Po použití toalety byste si měli mýt ruce teplou vodou s mýdlem minimálně po dobu patnácti sekund. Úplně ideální je, pokud můžete použít vysoušení rukou horkým vzduchem, druhé v pořadí jsou papírové ručníky a látkovým ručníkům, které visí vlhké na věšáku a utírá se do nich každý, se raději vyhněte.

3. Nestresujte se

Stres nemá jen negativní dopad na vaší psychiku, ale ovlivňuje také vaší tělesnou kondici. Dochází při něm totiž k vzestupu hladiny kortizolu, který oslabuje imunitní systém. Ve stresu se také lidé hůře stravují, mají tendenci méně se hýbat a méně spát, a to všechno má další neblahý vliv na jejich imunitu.

4. Pitný režim

Denně byste měli vypít minimálně dva litry vody a v chřipkové sezóně to platí obzvlášť. Vodu potřebuje každá buňka vašeho těla a je klíčovým faktorem ve vyplavování toxinů a bacilů. Ideální je, pokud si do čisté vody nakapete pár kapek citrónu.

5. Zdravý jídelníček

Zdravá skladba jídelníčku je tou nejlepší obranou proti chřipce a nachlazení. To, jaké jídlo jíte, má vliv na váš imunitní systém, který se za vás pere s bacily. Snažte se zásobovat jej výživnými a vyváženými jídly a vyhýbat se vysokokalorickým, sladkým a tučným jídlům, které jej zbytečně zatíží. Velkou službu vám v tomto ohledu prokáže například losos, makrela, nízkotučné jogurty, ořechy, citrusové plody, listová zeleniny, kuřecí maso, vejce, či česnek a cibule.

6. Antioxidanty

Nejlepšími antioxidanty v boji proti chřipce a nachlazení jsou nepochybně vitamíny A, C a E. Vitamín A nabudí váš imunitní systém, pomůže vám předcházet a bojovat s infekcí. Pomáhá totiž lymfocytům v jejich správném fungování. Najdete jej například ve vejcích, mléčných výrobcích, játrech, mrkvi, nebo brokolici. Vitamín C zkrátí trvání a intenzitu probíhajícího nachlazení a pomůže vám v boji proti infekcím dýchacích cest. Jeho největší zásobárnou jsou citrusové plody, brokolice, kiwi, červené papriky a jahody. Vitamín E podporuje produkci B-buněk, které hrají zásadní roli v tvorbě protilátek.

7. Minerály

Jedním z nejdůležitějších a nejpopulárnějších minerálů, který se v boji proti chřipce a nachlazení uplatňuje, je zinek. Podporuje imunitní systém a zkracuje tak dobu trvání a intenzitu choroby. Najdete jej především v červeném mase, drůbeži, mořských plodech, vejcích, mléčných výrobcích, fazolích a ořeších.

8. Hýbejte se

Lidé, kteří chodí pravidelně cvičit, jsou méně nemocní. Četné studie potvrdily, že denní cvičení a udržování zdravé tělesné váhy povzbuzuje imunitní systém a pomáhá tělu bojovat proti infekcím. Pokud nemáte chuť chodit do posilovny, stačí vám svižná procházka se psem. Je v podstatě jedno, jaký druh pohybu zvolíte, pokud jej budete vykonávat pravidelně.

9. Spěte.

Dny se krátí, ale i tak je stále pro mnoho lidí obtížné dodržovat doporučovaných osm hodin spánku. Nicméně zejména v chřipkové sezóně je dostatek spánku mimořádně důležitý. Pokud trpíte spánkovou deprivací, jste mnohem náchylnější k onemocnění. Aby bylo vaše tělo dostatečně silné k boji proti nachlazení nebo chřipce, potřebuje dostatek odpočinku.

10. Nechte se naočkovat

Pokud si chcete být skutečně jisti, že se vám letos chřipka vyhne, investujte do očkování. Chřipková sezóna začíná v říjnu a může trvat až do května. Většina odborníků doporučuje nechat se očkovat od října do listopadu, ale stihnete to i v prosinci.