Menu
Úvod  ›   › 

10 signálů, že už to se stresem přeháníte

Kasáte se, že u vás stres nemá šanci? A jste si tím tak jistí? Podívejte se, jakými signály se vám vaše tělo snaží naznačit, že jste v mnohem větším stresu, než si myslíte.

Jedno z největších zdravotních nebezpečí jednadvacátého století se nazývá chronický stres. Spěch, náročné pracovní úkoly, požadavek na vysokou výkonnost; to všechno jsou faktory, které k němu přispívají. Zkontrolujte si, jestli se vám vaše tělo náhodou nesnaží naznačit, že už má stresové zátěže dost a měli byste zařadit zpátečku.

1. Víkendová bolest hlavy

Náhlý pokles stresu může spustit záchvat migrény, proto stresovaní lidé typicky trpí bolestmi hlavy o víkendech. Snažte se dodržovat pravidelný spánkový i stravovací režim. Tak zmenšíte riziko víkendových migrén.

2. Silné menstruační křeče

Ženy, které jsou ve velkém stresu, mají víc než dvojnásobně silné menstruační křeče. Podle lékařů to způsobuje nerovnováha hormonů, za kterou může právě stres. V tomto případě by vám mělo pomoci pravidelné sportování, které oslabí intenzitu křečí snížením aktivity sympatického nervového systému.

3. Bolavá ústa

Boláky v ústech, nebo bolestivá čelist, mohou být výsledkem intenzivního skřípání zubů, které se obvykle objevuje ve spánku a zhoršuje se stresem. Konzultujte své potíže se stomatologem, který vám může doporučit pomůcky, které skřípání zubů zmírní nebo úplně odstraní.

4. Noční můry

Sny většina lidí mají pozitivní náboj a dokáží navodit lepší náladu po probuzení. Pokud jste ale ve velkém stresu, častěji se vzbouzíte, trápí vás noční můry a ráno se cítíte unavení a ve špatné náladě. Snažte se spát každý den sedm až osm hodin a před usnutím se důsledně vyhýbejte konzumaci alkoholu a kofeinu.

5. Krvácející dásně

Celkem čtrnáct studií již dokázalo, že lidé ve stresu trpí mnohem častěji onemocněním dásní. Chronicky zvýšená hladina stresového hormonu kortisolu poškozuje imunitní systém a umožňuje tak bakteriím, aby napadly vaše dásně. I pokud obědváte nad klávesnicí počítače, měli byste mít po ruce zubní kartáček a okamžitě si po jídle vyčistit zuby, abyste své dásně ochránili.

6. Akné

Stres vede k zánětům, které se mohou projevit právě na vaší pokožce. Pokud jste ve velkém stresu, zničehonic se vám objeví pupínky na tom nejnevhodnějším a nejviditelnějším místě.

7. Chuť na sladké

Nesvádějte automaticky chuť na čokoládu na ženské hormony - jejím spouštěčem je mnohem častěji stres. Odborníci z University of Pennsylvania porovnávali chuť na sladké u žen před menopauzou a po ní. Změny byly jen nepatrné, což podle autorů výzkumu dokazuje, že chuť na sladké nemá žádnou souvislost s hormony. Její příčinou je především stres.

8. Svědění

Studie, kterou nedávno provedli v Japonsku za účasti více než dvou tisíc lidí, zjistila, že chronické svědění kůže se dvakrát častěji vyskytuje u nadměrně stresovaných lidí. Pocity úzkosti či napětí znásobí projevy i skrytých kožních onemocnění, jako je dermatitida, ekzém, nebo lupénka.

9. Zhoršení alergie

V roce 2008 provedli vědci na Ohio State University College of Medicine experiment, který potvrdil, že alergici trpí zhoršením své nemoci, pokud u nich dojde ke zvětšení úzkosti. Stresové hormony totiž stimulují produkci IgE, proteinu, který způsobuje alergickou rekci.

10. Bolesti břicha

Úzkost a stres mohou způsobit kromě bolestí hlavy, zad a nespavosti i bolesti žaludku. Vědci dokázali, že nadměrně stresovaní lidé mají třikrát vyšší riziko, že se u nich objeví bolesti břicha a žaludku.