Menu
Úvod  ›   › 

10 nejčastějších mýtů o bolestech zad

S bolestí zad musíte okamžitě zalehnout do postele. Pokud cvičíte, bolest zad se vás nebude týkat. S bolavými zády se nedá nic dělat. To jsou jen některé z nejčastějších mýtů o bolestech zad, zjistěte, jak je to s nimi doopravdy.

1. Při bolestech zad musíte zůstat v posteli a odpočívat

V akutní fázi zranění zad je odpočinek velmi užitečný a pokud zůstanete v klidu, ztlumíte bolest a předejdete ještě většímu poškození. Nicméně tato akutní fáze trvá obvykle jen několik málo dní. Z dlouhodobého hlediska však pohyb vašim zádům prospěje.

2. S bolestí zad se nedá nic dělat, musíte se s ní naučit žít

Každá bolest zad je individuální a vyžaduje proto individuální řešení. Nicméně většinu z nich lze ovlivnit. Pokud nezabírá cvičení a relaxační techniky, poraďte se s odborníkem, které řešení by pro vás bylo nejlepší. Čím dříve se rozhodnete se svými problémy něco udělat, tím lépe. Bolest vás totiž stojí značné množství energie, je stresující a má negativní vliv na imunitní systém.

3. Budete se muset vzdát svých koníčků

Lidé se často mylně domnívají, že se kvůli bolesti už nikdy nebudou moci věnovat svým oblíbeným aktivitám, například turistice, nebo zahradničení. Stačí, když budete poslouchat své tělo a respektovat jeho limity. Pokud budete dodržovat doporučení svého lékaře a cvičit, není důvod, proč se zcela vzdávat svých koníčku.

4. Cvičíte, takže se vás bolest zad netýká

Tělesná aktivita je vynikající prevencí i léčbou zranění zad. Nicméně jednostranná zátěž je pro záda stejně škodlivá jako nedostatek pohybu. Pokud svaly neposilujete rovnoměrně, záda vás mohou bolet stejně.

5. Bolest zad se dá odstranit jen operací

Jen malé procento lidí, kteří trpí bolestmi zad, podstoupí operaci. Výzkumy ukazují, že přibližně devadesát procent bolestí zad odezní samo od sebe. Indikací pro operaci jsou většinou zlomeniny v oblasti páteře, či slabost nohou, nebo například inkontinence, jejíž příčinou je právě problém v oblasti zad.

6. Tělesná hmotnost není pro bolest zad určující

Právě naopak. Kila navíc tlačí na páteř a stlačují na meziobratlové ploténky, což je příčinou jejich poškození a deformace. Lidé s nadváhou trpí lordózou a dalšími abnormalitami páteře.

7. Bolest zad se vás netýká

Přibližně osm lidí z deseti má zkušenost s bolestí zad a čas od času jí trpí. V Evropě a USA je bolest zad hlavní příčinou invalidity mužů starších pětačtyřiceti let. Druhým nejčastějším důvodem, proč lidé navštěvují lékaře. Pátou nejčastější příčinou hospitalizace.

8. Páteř je křehká a velmi zranitelná

Páteř je obklopená svaly, šlachami a vazy, které vytvářejí neuvěřitelně silnou a flexibilní oporu. Právě proto je nutné posilovat svaly vhodným cvičením, aby byly silné a poskytovaly páteři dostatečnou oporu. I když existují samozřejmě výjimky, jako jsou například zlomeniny, není potřeba vyhýbat se pohybu.

9. Když vás v mládí bolí záda, ve stáří to bude ještě horší

Výskyt bolestí zad je nejvyšší ve věku mezi pětatřiceti a pětapadesáti lety. Po pětapadesátce je výskyt tohoto typu bolesti obvykle menší.

10. Bolí vás záda, tak musíte mít poškozenou páteř

Obvykle je akutní bolest přímo úměrná stupni poškození (například když sáhnete na horkou žehličku, cítíte bolest přímo úměrnou stupni a velikosti popáleniny). Nicméně u chronické bolesti zad, která trvá déle než šest týdnů, není stupeň bolesti úměrný stupni poškození.