Menu
Úvod  ›   › 

10 důvodů, proč byste měli začít běhat

Zhubnete při něm, zlepšíte si sexuální život, posílíte zdraví, povzbudíte mozek, minimalizujete stres, zlepšíte si koordinaci. Tady je deset důvodů, proč se vám vyplatí začít běhat.

Běh můžete buď milovat, nebo nenávidět. Pokud patříte ke druhé skupině, nejspíš argumentujete tím, že je běh nudný, vyčerpávající a bolestivý. Na druhou stranu jde o jeden z mála sportů, který vám prospěje na všech frontách. Tady je deset důvodů, proč byste měli začít běhat:

1. Boj s tukem.

Mnoho lidí začne běhat právě kvůli tomu, aby se vypořádalo s přebytečnými kilogramy. Ať už bojujete s nadváhou, nebo se snažíte zbavit posledních dvou kilogramů navíc, případně si "jen" chcete udržet svou současnou váhu, jste na tom podobně jako šedesát procent běžců, kteří začínají běhat právě kvůli boji s váhou. Běh je totiž jednou z nejúčinnějších aktivit na spalování tuku. S výjimkou běžkování, při běhu spálíte nejvíc kalorií za minutu ze všech kardiovaskulárních aktivit.

2. Prevence úbytku kostní hmoty.

Naše kosti jsou uzpůsobené tomu, aby se přizpůsobovaly požadavkům, které na ně klademe. Tím, že budete sedět celý den před monitorem dosáhnete jen toho, že budou stále slabší. Pravidelné běhání ale udržuje vaší kostru zdravou. Zátěž zvyšuje hustotu kostí, které jsou potom silnější a mají menší tendenci se lámat.

3. Boj s nemocemi.

Běhání redukuje riziko srdeční mrtvice a rakoviny prsu. Pravidelné běhání je také doporučováno lékaři pro pacienty, kteří mají vysoké riziko, nebo se nachází v časných stádiích osteoporózy, diabetu a hypertenze. Minimalizuje riziko srdečního záchvatu, tím že posiluje srdce a snižuje krevní tlak.

4. Udržení a zlepšení celkového zdraví.

Běhání je jednou z nejlepších aktivit, která vám může zlepšit zdraví. Zvyšuje hladinu HDL (dobrého) cholesterolu, redukuje riziko krevních sraženin a používáte při něm o polovinu větší kapacitu plic. Běh povzbuzuje imunitní systém, tím že vytváří vyšší koncentraci lymfocytů.

5. Lepší sex.

Vědci z Harvard School of Public Health dokázali, že lidé, kteří chodili běhat, mají o třetinu menší riziko, že budou mít problémy v sexuální oblasti. Díky zlepšení cirkulace krve zlepšuje běhání libido i snižuje pravděpodobnost sexuálních dysfunkcí.

6. Boj se stresem.

Dalším obrovským přínosem běhání je minimalizace stresu. Běh snižuje napětí, pomůže vám od bolestí hlavy a odplaví od vás stres. Vyplavují se při něm endorfiny, které zlepšují vaši náladu, a odborníci jej doporučují i proti depresi.

7. Povzbuzení mozku.

Pravidelní běžci mají výrazně lepší mentální schopnosti, které si zachovávají i ve stáří, než lidé se sedavým stylem života. Vědci dokonce dokázali, že stačí pětadvacet minut běhu a zlepší se i vaše kreativita.

8. Zdravější plíce.

Tím, že při běhu dýcháte zhluboka, nutíte své plíce, aby používaly o padesát procent víc své kapacity než normálně. Pokud kouříte, zcela jistě oceníte, že pravidelné běhání ozdravuje vaše plíce poškozené cigaretami.

9. Zlepšení koordinace.

Pokud budete pravidelně běhat, zlepší se vám i koordinace. Zejména pokud běháte po nezpevněných cestách, potřebujete při běhu velkou koordinaci. Běžci, kteří se při běhu musí vyhýbat kamenům, kořenům stromů a podobně, se učí lépe ovládat a kontrolovat své tělo.

10. Snížení cholesterolu.

Tím, že budete pravidelně běhat, zvyšujete hladinu HDL cholesterolu, tedy dobrého cholesterolu. Naopak hladina LDL, tedy špatného, cholesterolu, se běhání snižuje. Tak redukujete riziko, že vás postihne mrtvice nebo infarkt.